Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα λαϊκή κιθάρα. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα λαϊκή κιθάρα. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τετάρτη 30 Ιουνίου 2021

Από ξένο τόπο (μέλη από το τμήμα παραδοσιακών κρουστών πολιτιστικής γειτονιάς)

 Από ξένο τόπο

Την Τρίτη 29 Ιουνίου ο δήμος Νεάπολης Συκεών, με την υποστήριξη της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων διοργάνωσε έναν ιστορικό περίπατο στις προσφυγικές διαδρομές της πόλης. Η εκδήλωση έκλεισε με τραγούδια μικρασιάτικα στο χώρο του Μουσείου της Πολιτιστικής Γειτονιάς. Ο Κωνσταντίνος Μαυροματάκης μαζί με δύο μαθητές του, από το τμήμα παραδοσιακών κρουστών, έπαιξαν κάποια τραγούδια αφιερωμένα σε όλους αυτούς που είχαν και έχουν το κουράγιο και την επιμονή να εγκαταλείψουν τις πατρίδες τους για ένα καλύτερο αύριο.


Γιώργος Χριστοφίδης: μπεντίρ, Μιχάλης Λιακίδης: τουμπελέκι "τούρκικο", Κωνσταντίνος Μαυροματάκης: λαϊκή κιθάρα/φωνή. 🔴 Για περισσότερα κάνετε like, comment και subscribe στο κανάλι μου: https://www.youtube.com/c/kotsos210​ 🔴 For more please like, comment and subscribe to my youtube channel: https://www.youtube.com/c/kotsos210 🔔 Get alerts when Ι release any new video. TURN ON THE BELL ICON on the channel! 🔔 My Links: ▶ Blogspot - https://fonografitzides.blogspot.com ▶ Facebook - https://www.facebook.com/Kotsos210 ▶ instagram - https://www.instagram.com/kotsos_mavromatakis ▶ Facebook - https://www.facebook.com/fonografitzides ▶ Rebetika in Thessaloniki - https://www.facebook.com/groups/rebetikasalonica

Κυριακή 6 Ιουνίου 2021

Έξι γκόμενες αφράτες (συνοδεία για λαϊκή κιθάρα)

Ένα χασάπικο του Μάρκου Βαμβακάρη σε ρε Χιτζασκιάρ. Σε δύο διαφορετικές εκδοχές. Αν θέλετε γράψτε μου στα σχόλια ποια από τις δύο σας άρεσε ή προτιμάτε.

Στην 1η εκδοχή προσπάθησα να αποτυπώσω αυτό που άκουσα στην 1η φωνογράφιση του κομματιού και βγήκε αυτό το αποτέλεσμα. Σε αυτή την εκδοχή έχουμε μόνο μπάσα χωρίς τρίφωνες συγχορδίες και κούρδισμα Drop D (D-A-D-G-B-E).


Στην 2η εκδοχή παίζουμε σε κανονικό κούρδισμα όπου τα μπασάκια ακολουθούν την μελωδία και τα ακόρντα παίζονται κανονικά. Με αυτόν τον τρόπο τονίζουμε περισσότερο τις νότες τις μελωδίας. Να πούμε όμως ότι μπορεί να παιχτεί με άλλους τρόπους ανάλογα τα κέφια του κάθε κιθαρίστα, αρκεί βέβαια να κρατιούνται κάποιες βασικές αρχές της λαϊκής αρμονίας ή και όχι.


Λίγα λόγια για τον δρόμο Χιτζαζσκιάρ:

🎼 Οι νότες του Ρε Χιτζαζκιάρ είναι: Ρε Μιb Φα# Σολ Λα Σιb Ντο# Ρε, 🎼 Η δομή του Ρε Χιτζαζκιάρ είναι: 4χορδο χιτζάζ (Ρε Μιb Φα# Σολ) διαζευγμένο με 4χορδο χιτζάζ (Λα Σιb Ντο# Ρε). Στο Σολ έχουμε 5χορδο Νικρίζ ή δρόμο Νιαβέντ. 🎼 Τα ακόρντα που συναντάμε συνήθως είναι στην 1η βαθμίδα ματζόρε (D), στην 2η ματζόρε (Eb), στην 4η μινόρε (Gm), στην 5η ματζόρε (Α) και στην 7η μινόρε (Cm). ▶ Κάτω φαίνεται η παρτιτούρα και πάνω η κιθάρα. Δεν το έβαλα σε αργή ταχύτητα καθώς αυτή την λειτουργία την έχει ήδη το YouTube.


🔴 Για περισσότερα κάνετε like, comment και subscribe στο κανάλι μου:

https://www.youtube.com/c/kotsos210​ 🔴 For more please like, comment and subscribe to my youtube channel: https://www.youtube.com/c/kotsos210 🔔 Get alerts when Ι release any new video. TURN ON THE BELL ICON on the channel! 🔔 My Links: ▶ Blogspot - https://fonografitzides.blogspot.com ▶ Facebook - https://www.facebook.com/Kotsos210 ▶ instagram - https://www.instagram.com/kotsos_mavromatakis ▶ Facebook - https://www.facebook.com/fonografitzides

Πέμπτη 3 Ιουνίου 2021

Μες τον τεκέ της Μαριγώς (λαική κιθάρα)


Μες τον τεκέ της Μαριγώς (συνοδεία με μπάσα και συγχορδίες)
Ένα παλιό ζεϊμπέκικο του Σπύρου Περιστέρι εδώ από Μι Χιτζάζ. 
Το πως μπορεί να συνοδεύει η λαϊκή κιθάρα σε ένα τραγούδι είναι υπόθεση του κάθε κιθαρίστα. Το τί ακόρντα θα βάλει κανείς είναι πιο στάνταρ, αλλά το ποια μπασάκια (και γιατί) θα περάσει ανάμεσα στα ακόρντα είναι υπόθεση του κάθε κιθαρίστα ξεχωριστά. Εγώ προτείνω αυτά. 
▶ Κάτω φαίνεται η παρτιτούρα και ταμπλατούρα και πάνω η κιθάρα. Δεν το έβαλα σε αργή ταχύτητα καθώς αυτή την λειτουργία την έχει ήδη το YouTube. 

Ο Ξεφτίλης (για δύο λαϊκές κιθάρες)
Εδώ μια παλιότερη απόδοση του κομματιού, πάλι σε Μι Χιτζάζ αλλά με δύο κιθάρες.
"Ο ξεφτίλης" του Τζακ Γκρέγκορυ ή αλλιώς "Μες τον τεκέ της Μαριγώς". Η λαϊκή κιθάρα που ακούγεται, στα δύο κανάλια, είναι κατασκευή του Δημήτρη Φωτόπουλου με πλάτη και πλαϊνά Ζεμπράνο, καπάκι Έλατο sitka spruce και Ταστιέρα Παλίσανδρο. Στην ηχογράφηση δεν έγινε καμία μίξη ούτε επέμβαση στον ήχο. Ευχαριστώ τον Δημήτρη για την κιθάρα, το video είναι αφιερωμένο σ' αυτόν και στην υπέροχη δουλεία που κάνει στο εργαστήριό του.

Μες τον τεκέ της Μαριγώς (Φωνογραφιτζήδες τρίο)
Εδώ με τους Φωνογραφιτζήδες στο "Πέρα", στην Άθυτο Χαλκιδικής το καλοκαίρι του 2015. 
Κώτσος Μαυροματάκης: τζουρά, 
Παναής Σαχλικίδης: μπουζούκι/ φωνή, 
Τζόνης Καπάρας: κιθάρα και
Οι θαμώνες του μαγαζιού: φωνές.

Και λίγη θερωρία τώρα....
🎼 Οι νότες του Μι Χιτζάζ είναι: Μι Φα Σολ# Λα Σι Ντο Ρε Μι. 
🎼 Η δομή του Μι Χιτζάζ είναι: 4χορδο χιτζάζ (Μι Φα Σολ# Λα) συζευγμένο με πεντάχορδο μινόρε (Λα Σι Ντο Ρε Μι) . Στο Ρε έχουμε Νικρίζ (Ρε Μι Φα Σολ# Λα) . 
🎼 Τα πιο συνηθισμένα ακόρντα είναι στην 1η βαθμίδα ματζόρε (Ε), στην 4η μινόρε (Am) και στην 7η μινόρε (Dm), πιο σπάνιο είναι στην 2η ματζόρε (F) αν και δεν συνηθίζεται τόσο στα ρεμπέτικα. 

🔴 Για περισσότερα κάνετε like, comment και subscribe στο κανάλι μου: https://www.youtube.com/c/kotsos210​ 
🔴 For more please like, comment and subscribe to my youtube channel: https://www.youtube.com/c/kotsos210 
🔔 Get alerts when Ι release any new video. TURN ON THE BELL ICON on the channel! 🔔 

My Links: ▶ Blogspot - https://fonografitzides.blogspot.com 
▶ Facebook - https://www.facebook.com/Kotsos210 
▶ instagram - https://www.instagram.com/kotsos_mavromatakis 
▶ Facebook - https://www.facebook.com/fonografitzides 
▶ Rebetika in Thessaloniki - https://www.facebook.com/groups/rebetikasalonica

Δευτέρα 31 Μαΐου 2021

Ο Θερμαστής

Ο Θερμαστής (μουρμούρικο, χωρίς λόγια)
Ο Θερμαστής του Γιώργου Μπάτη, αυτή χωρίς τα λόγια και κούρδισμα Φα μινόρε ανοιχτό. Δηλαδή ξεκουρδίζουμε όλες τις χορδές προς τα κάτω σε [C-F-C-F-Ab-C] από ντουζένια σε καντίνια. Το κομμάτι είναι σε δρόμο νιαβέντ και ρυθμό 9/4 παλιό ζεϊμπέκικο. 

Ο Θερμαστής (με λόγια και όργανα)
Εδώ μια πειραματική διασκευή που είχα κάνει πίσω στο 2014. Η εκτέλεση είναι από Ρε. Ακούγονται τρείς κιθάρες: μια κλασική στα μπάσα σε drop D, μια κλασσική με κανονικό κούρδισμα στην μελωδία και μια ηλεκτρική παιγμένη με αυτοσχέδιες μπαγκέτες (σε ένα περίεργο κουρδισμα που δε το θυμάμαι), ένα κοντραμπάσο, ένα βιολοντσέλο, δύο φωνές και φλάουτο.

🔴 Για περισσότερα κάνετε like, comment και subscribe στο κανάλι μου: https://www.youtube.com/c/kotsos210​ My Links: ▶ Facebook - https://www.facebook.com/Kotsos210 ▶ instagram - https://www.instagram.com/kotsos_mavromatakis Fonographitzides Links: ▶ Facebook - https://www.facebook.com/fonografitzides

Τετάρτη 26 Μαΐου 2021

Ιδιαίτερα μαθήματα λαϊκής κιθάρας

▶️ Παραδίδονται μαθήματα λαϊκής κιθάρας στον χώρο μου ή διαδικτυακά.
🥁 Οι ρυθμοί,
🎼 οι δρόμοι και
🎤 τα τραγούδια της ρεμπέτικης δημιουργίας.
🎸 Τεχνική με πένα, και τεχνική με δάχτυλα.

Συνοδεία με συγχορδίες και μπάσα (μπασοκίθαρο)

Μελωδία και συνοδεία με δάχτυλα (τσιμπητή κιθάρα)

Μελωδία και συνοδεία με τεχνική για πένα (ντζουζένια)

Κωνσταντίνος Μαυροματάκης
▶ eMail: kotsos210@gmail.com
▶ FaceBook - Kotsos210
▶ instagram - kotsos_mavromatakis

Δευτέρα 24 Μαΐου 2021

....βρε, μα τον Άγιο Κωνσταντίνο!

Αυτό είναι ένα κομμάτι σταυρόλεξο, ειδικό για δυσλεξικούς, φαίνεται εύκολο αλλά δεν είναι, ακριβώς όπως και οι ζωές μας. Να κάνετε λάθη αλλά και να διορθώνεστε! Να μιλάτε, αλλά και να σωπαίνετε. Χρειάζονται όλα.
Σας ευχαριστώ όλους για τα χρόνια πολλά! Είχα πάει πάνω στα βουνά μαζί με την οικογένεια μου αυτό το διήμερο.
Κι αν κάτι αγαπάτε κάτι σαν τρελοί ποτέ να μην το χαρίζετε όπως π.χ. η ελευθερία σας ή όπως οτιδήποτε άλλο...
....βρε, μα τον Άγιο Κωνσταντίνο!
Τουμπελέκι, τουμπελέκι
Κώτσος

Τετάρτη 12 Μαΐου 2021

Δύο σαμπάχ ζεϊμπέκικα του Κώστα Μπέζου

Στην υπόγα

    Η υπόγα του Κώστα Μπέζου είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σαμπάχ ζεϊμπέκικα. Από τα πρώτα που είχα "βγάλει" στην κιθάρα με την τεχνική αυτή. Το κούρδισμα είναι ΡΕ-ΛΑ-ΡΕ-ΦΑ-ΛΑ-ΡΕ, δηλαδή ανοιχτό Ρε μινόρε. Κανονικά στην αυθεντική ηχογράφηση υπάρχουν δύο κιθάρες που παίζουν η μια την μελωδία και η άλλη τη συνοδεία. Σίγουρα όμως μπορεί να παιχτεί και με μουρμούρικο παίξιμο, την "τσιμπιτή" κιθάρα.

Ήσουνα ξυπόλιτη
    Η παξιμαδοκλέφτρα ή αλλιώς "Ήσουνα ξυπόλητη" του Κώστα Μπέζου σε επανεκτέλεση με μια κιθάρα. Το τραγούδι είναι παλιό ζεϊμπέκικο σε Σολ Σαμπάχ και η κιθάρα κουρδισμένη Φα Σολ Ρε Σολ Σι Μι (από ντουζένια προς καντίνια). 

🔴 For more please like, comment and subscribe to my youtube channel: https://www.youtube.com/c/kotsos210

My Links:
▶ Rebetika in Thessaloniki - https://www.facebook.com/groups/rebet...

Fonographitzides Links:
▶ Email - fonografitzides@gmail.com

Πέμπτη 6 Μαΐου 2021

Κώτσος Μαυροματάκης - Αργιλέ μου γιατί σβήνεις (Μ. Χρυσαφάκη)


    Ένα ζεϊμπέκικο, σε δρόμο ουσάκ, του Στέλιου Χρυσίνη στη μουρμούρικη εκδοχή εδώ και τεχνική με δάχτυλα. Το κούρδισμα είναι ΜΙ-ΣΙ-ΜΙ-ΣΟΛ-ΣΙ-ΜΙ. Όλες οι χορδές κανονικά, εκτός από την 2η και την 3η που ανέβηκαν ένα τόνο πάνω για να βγει το μι μινόρε ανοιχτό.




Αργιλέ μου γιατί σβήνεις (μουρμούρικο)

Αργιλέ μου γιατί σβήνεις (με κιθάρες και μπαγλαμά)
Κι εδώ μια παλιότερη εκδοχή που είχα κάνει πίσω στο 2015. Με δύο κιθάρες και μπαγλαμά εδώ.

🔴 Για περισσότερα κάνετε like, comment και subscribe στο κανάλι μου:
https://www.youtube.com/c/kotsos210​ 🔴 For more please like, comment and subscribe to my youtube channel: https://www.youtube.com/c/kotsos210 My Links: ▶ Blogspot - https://fonografitzides.blogspot.com ▶ Facebook - https://www.facebook.com/Kotsos210 ▶ instagram - https://www.instagram.com/kotsos_mavr... ▶ Rebetika in Thessaloniki - https://www.facebook.com/groups/rebet... Fonographitzides Links: ▶ Facebook - https://www.facebook.com/fonografitzides ▶ Email - fonografitzides@gmail.com

Παρασκευή 30 Απριλίου 2021

Τα μουρμούρικα της κιθάρας μου

Ο Πινόκλης 
    Ο Πινόκλης του Δημοσθένη Ζάττα αυτή τη φορά σε ρε μινόρε κούρδισμα: ΡΕ-ΛΑ-ΡΕ-ΦΑ-ΛΑ-ΡΕ (από ντουζένια σε καντίνια). Η μελωδία παίζεται στις δύο κάτω χορδές (ΛΑ-ΡΕ) και η συνοδεία στις υπόλοιπες (ΡΕ-ΛΑ-ΡΕ-ΦΑ). Το έχω ανεβάσει και σε standar tuning από Μι, με λίγο διαφορετική ακολουθία συγχορδιών.

Στο Φάληρο που πλένεσαι
    "Στο Φάληρο που πλένεσαι" ένα απτάλικο ζεϊμπέκικο του Μάρκου Βαμβακάρη σε δρόμο ρε χουχάμ . Εδώ παιγμένο σε "μουρμούρικο στυλ" με μια κιθάρα και κούρδισμα ρε ματζόρε ανοιχτό (ΡΕ-ΛΑ-ΡΕ-ΦΑ#-ΛΑ-ΡΕ) από ντουζένια σε καντίνια. Η μελωδία παίζεται στις δύο κάτω χορδές (ΛΑ και ΡΕ) και οι συνοδεία στις υπόλοιπες (ΡΕ-ΛΑ-ΡΕ-ΦΑ#).

Μαύρα μου μάτια (Τούτο το μήνα)
    "Μαύρα μου μάτια" ή αλλιώς "Τούτο το μήνα" είναι ένα παραδοσιακό ριζίτικο Κρήτης σε μουσική Κώστα Βερδινάκη. Ο ρυθμός είναι αργό τσιφτετέλι και ο δρόμος ρε ουσάκ. Στην δική μου μουρμούρικη εκδοχή κούρδισα σε ρε μινόρε ανοιχτό, δηλαδή ΡΕ-ΛΑ-ΡΕ-ΦΑ-ΛΑ-ΡΕ (από ντουζένια σε καντίνια).

Οι μάγκες δεν υπάρχουν πια
    Για τα δέκα χρόνια χωρίς τον Νίκο Παπάζογλου.
    Η αλήθεια είναι πως δεν τον γνώρισα ποτέ από κοντά αλλά θυμάμαι μια-δύο φορές που τον πέτυχα να περπατάει στο δρόμο, μου κόπηκαν τα παΐδια που λέγε και ο παππούς μου... και δεν κατάφερα να βγάλω λέξη. Αλλά ένα μεγάλο μέρος ευθύνης που διάλεξα να γίνω μουσικός το έχει και αυτός μαζί με τα μουσικά του μαγειρέματα!
    Οι μάγκες δεν υπάρχουν πια είναι ένα τραγούδι-σύνθημα του Νίκου Ξυδάκη και του Μανώλη Ρασούλη όπου άλλοτε μοιάζει με τσιφτετέλι και άλλοτε με ζεϊμπέκικο λόγω του περίεργου μετρήματος που έχει. Πρέπει να όντως κλωτσάει. Το κούρδισμα που χρησιμοποίησα είναι το ανοιχτό ρε μινόρε δηλαδή (ΡΕ-ΛΑ-ΡΕ-ΦΑ-ΛΑ-ΡΕ) από ντουζένια προς καντίνια.

Το Βαπόρι απ' την Περσία
    Ύστερα από ειδική παραγγελία του πολυαγαπημένου μου φίλου Pepe από την Ισπανία, το Βαπόρι απ' την Περσία λίγο "πειραγμένο". Το κούρδισμα είναι κανονικό (ΜΙ-ΛΑ-ΡΕ-ΣΟΛ-ΣΙ-ΜΙ) απλά οι χορδές είναι κατεβασμένες  μισό ημιτόνιο). Κι επειδή είναι αφιερωμένο, στο φιλαράκι μου, ίσως επηρεάστηκε λίγο και το παίξιμο τις κιθάρας και της φωνής, στα ακούσματα τα ισπανικά.

Μαργαριταρένια μου
    Το τραγούδι αυτό το σιγοτραγουδάει συνήθως η γυναίκα μου για να κοιμίσει τους γιούς μας. Με μια μικρή όμως διαφορά στο στίχο: αντί για "μαργαριταρένια" λέει "μαργαριταρένιε".
    Είναι ένα παραδοσιακό Μικρασιάτικο νανούρισμα. Εμένα με βόλεψε από ντο# μινόρε. Το κούρδισμα που χρησιμοποίησα είναι το ανοιχτό το Ντο# μινόρε: ΝΤΟ#-ΣΟΛ#-ΝΤΟ#-ΜΙ-ΣΟΛ#-ΝΤΟ# (από ντουζένια σε καντίνια).

Μανάκι μου
    Ένα παραδοσιακό τραγούδι από την Μικρά Ασία. Μου καρφώθηκε προχτές στο κεφάλι και έπρεπε να το μοιραστώ. Το κούρδισμα που χρησιμοποίησα είναι το ανοιχτό Ντο μινόρε: ΝΤΟ-ΣΟΛ-ΝΤΟ-ΜΙb-ΣΟΛ-ΝΤΟ (από ντουζένια προς καντίνια) και ο δρόμος Ντο Ουσάκ. Επίσης μπορεί να παιχτεί και από Ρε μινόρε δηλαδή ΡΕ-ΛΑ-ΡΕ-ΦΑ-ΛΑ-ΡΕ.

🔴 Για περισσότερα κάνετε like, comment και subscribe στο κανάλι μου:
🔴 For more please like, comment and subscribe to my youtube channel: https://www.youtube.com/c/kotsos210 My Links: ▶ Blogspot - https://fonografitzides.blogspot.com ▶ Facebook - https://www.facebook.com/Kotsos210 ▶ instagram - https://www.instagram.com/kotsos_mavr... ▶ Rebetika in Thessaloniki - https://www.facebook.com/groups/rebet... Fonographitzides Links: ▶ Facebook - https://www.facebook.com/fonografitzides ▶ Email - fonografitzides@gmail.com

Τρίτη 2 Μαρτίου 2021

Τέσσερα ρεμπέτικα τραγούδια για λαϊκή κιθάρα

Ζεϊμπεκάνο Σπανιόλο (Γ. Μπάτη)
    "Ζεϊμπεκάνο Σπανιόλο" ή αλλιώς "Ζούλα σε μια βάρκα μπήκα" του Γιώργου Μπάτη σε μεταγραφή για κιθάρα. Το Κούρδισμα που χρησιμοποιώ είναι ΡΕ-ΣΟΛ-ΡΕ-ΣΟΛ-ΣΙ-ΡΕ δηλαδή ανοιχτό ΣΟΛ Ματζόρε. Αυτό το κούρδισμα εκτός από blues, βολεύει και σε κομμάτια ραστ, χουζάμ, χιτζάζ και χιτζασκιάρ. 

Τούτοι μπάτσοι που ρθαν τώρα (Ι. Ιωαννίδης)
    Ένα Ζεϊμπέκικο του Γιαννάκη Ιωαννίδη, ηχογραφήθηκε στην Αμερική το 1928, αλλά επίκαιρο πάντα. Εδώ με την κιθάρα σε κούρδισμα Ρε Μινόρε (ΡΕ-ΛΑ-ΡΕ-ΦΑ-ΛΑ-ΡΕ) και τεχνική με νύχια (τσιμπητή κιθάρα).

Φωνογραφιτζήδες (Γ. Μπάτη)
    Οι Φωνογραφιτζήδες του Γιώργου Μπάτη σε μεταγραφή για κιθάρα. Το Κούρδισμα που χρησιμοποιώ είναι ΡΕ-ΣΟΛ-ΡΕ-ΣΟΛ-ΣΙ-ΡΕ δηλαδή ανοιχτό ΣΟΛ Ματζόρε. Αυτό το κούρδισμα εκτός από blues, βολεύει και σε κομμάτια ραστ, χουζάμ, χιτζάζ και χιτζασκιάρ.

Φέρτε πρέζα να πρεζάρω (Π. Τούντα)
    "Φέρτε πρέζα να πρεζάρω και χασίσι να φουμάρω..." Ένα τραγούδι που αποτυπώνει άψογα τον πόνο του χρήστη, τότε και τώρα. Οι στίχοι με βοηθό την χιτζάζ μελωδία εκφράζουν τον έρωτα και την απόγνωση στο απόλυτό τους. Είναι ένα αργό καλαματιανό του Παναγιώτη Τούντα και εκτός από τις δύο πρώτες εξαιρετικές εκτελέσεις του Στελλάκη Περπινιάδη και της Ρίτας Αμπατζή το έχουν πει και άλλοι όπως ο Θόδωρος Πολυκανδριώτης, ο Γιώργος Νταλάρας και η Χάρις Αλεξίου. Η δική μου "μουρμούρικη" εκδοχή για κιθάρα και τεχνική με δάχτυλα παίζεται σε κούρδισμα ΜΙ-ΛΑ-ΡΕ-ΜΙ-ΣΙ-ΜΙ. Η λογική που ακολουθώ είναι οτι έχουμε τα ντουζένια (ΜΙ-ΛΑ-ΡΕ) για μια υποτυπώδη συνοδεία και τα καντίνια (ΜΙ-ΣΙ-ΜΙ) σαν ένα υπερτονισμένο τρίχορδο. Άρα η κιθάρα χωρίζεται στα δύο: οι τρεις χορδές πάνω είναι για τα μπάσα και οι τρεις χορδές κάτω για την μελωδία.

Για περισσότερα κάνετε like, comment και subscribe στο κανάλι μου: 

Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 2021

Φωνογραφιτζήδες - Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι

    Κι όμως το φεγγάρι κάπου εκεί πάνω λάμπει. Τώρα εμείς αν δεν το βλέπουμε, άλλο αυτό... Ίσως μια μέρα να ξαναμπορέσουμε, να το βλέπουμε ότι ώρα Θέλουμε... με τους αγαπημένους μας αγκαλιά.
    Εις μνήμην της Στέλλας Χασκήλ που τραγούδησε αυτό το τραγούδι, όπως και πολλοί άλλοι. Νομίζω πως είναι το απόλυτο χιτζάζ κομμάτι. Το χιτζαζ είναι ένας μουσικός δρόμος σκοτεινός αλλά και φωτεινός μαζί σαν τις νύχτες που λάμπει ο ουρανός μες το σκοτάδι.

Φωνογραφιτζήδες - Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι

Κώτσος Μαυροματάκης

Πέμπτη 24 Δεκεμβρίου 2020

Κώτσος Μαυροματάκης - Διασκευές σε ρεμπέτικα τραγούδια

 Ήσουνα Ξυπόλητη (Κ. Μπέζου)

Η παξιμαδοκλέφτρα ή αλλιώς "Ήσουνα ξυπόλητη" του Κώστα Μπέζου σε επανεκτέλεση για μια κιθάρα. Το τραγούδι είναι ζεϊμπέκικο σε Σολ Σαμπάχ και η κιθάρα κουρδισμένη Φα Σολ Ρε Σολ Σι Μι (από ντουζένια προς καντίνια). Η ηχογράφηση έγινε τον Φεβρουάριο του 2017.


Ο ξεφτίλης (Μες τον τεκέ της Μαριγώς)

"Ο ξεφτίλης" του Τζακ Γκρέγκορυ ή αλλιώς "Μες τον τεκέ της Μαριγώς" του Σπύρου Περιστέρη. Η οργανική εκδοχή του κομματιού σε Μι Χιτζάζ. Η λαϊκή κιθάρα που ακούγεται, στα δύο κανάλια, είναι κατασκευή του Δημήτρη Φωτόπουλου με πλάτη και πλαϊνά Ζεμπράνο, καπάκι Έλατο sitka spruce και Ταστιέρα Παλίσανδρο. Στην ηχογράφηση δεν έγινε καμία μίξη ούτε επέμβαση στον ήχο. Ευχαριστώ τον Δημήτρη για την κιθάρα, το video είναι αφιερωμένο σ' αυτόν και στην υπέροχη δουλειά που κάνει στο εργαστηριό του. Η ηχογράφηση έγινε τον Φεβρουάριο του 2017.

Αργιλέ μου γιατί σβήνεις (Στ. Χρυσίνη)

Αργιλέ μου γιατί σβήνεις: ένα ζεϊμπέκικο του Στέλιου Χρυσίνη με την Γεωργία Μηττάκη. Εδώ είναι μια διασκευή που έκανα τον Νοέμβριο του 2015. όπου η μία κιθάρα παίζει την μελωδία ενώ η άλλη συνοδεύει στα μπάσα. Ο μπαγλαμάς παίζει τα ακόρντα.

Ο θερμαστής (Γ. Μπάτη)

Ο Θερμαστής του Γιώργου Μπάτη είναι ένα ζεϊμπέκικο που εύκολα μπορεί να "πειραχτεί" και να διασκευαστεί παίρνοντας λίγο διαφορετική όψη, κατά τη γνώμη μου. Αυτή είναι μια εκδοχή που είχα σκεφτεί τον Μάρτιο του 2014 με δύο κιθάρες κλασσικές, μία ηλεκτρική, ένα τσέλο, κοντραμπάσο και φλάουτο.

Φέρτε πρέζα να πρεζάρω (Ερηνάκι)

Το Ερηνάκι ή αλλιώς "Φέρτε πρέζα να πρεζάρω" του Παναγιώτη Τούντα σε Σολ χιτζάζ. Η ηχογράφιση έγινε τον Ιανουάριο του 2017 στο σπίτι του Θοδωρή Χριστοφορίδη με κλασσική κιθάρα, ούτι, τζουρά, ντέφι, κουτάλια και δύο φωνές. Αφιερωμένο σε όλα τα αλάνια που μένουνε στο δρόμο... Κώτσος Μαυροματάκης: κλασική κιθάρα/1η φωνή, Θοδωρής Χριστοφορίδης: ούτι/τζουρά/κρουστά/2η φωνή.

https://www.youtube.com/user/kotsos210 https://fonografitzides.blogspot.com/ https://www.facebook.com/Kotsos210 https://www.facebook.com/fonografitzides https://www.facebook.com/groups/rebetikasalonica

Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου 2020

Λαϊκή κιθάρα: Τεχνική με δάχτυλα

    Η λαϊκή κιθάρα έχει την δυνατότητα όταν συνοδεύει το μπουζούκι ή αλλά όργανα της λαϊκής παράδοσης, να παίζει ρυθμικά με συγχορδίες ή μπάσα ή και τα δύο σε εναλλαγή. Αλλά όταν είναι μόνη της μπορεί να "μουρμουρήσει" μελωδία και συνοδεία μαζί. Τα κουρδίσματα βοηθάνε πολύ σ' αυτό και ως κιθαρίστας στο ρεμπέτικο τόσα χρόνια ένιωσα την ανάγκη να τα αναζητήσω ή να τα ανακαλύψω απ' την αρχή. Τα παρακάτω βίντεο είναι ένα μέρος από την προσωπική μου έρευνα στο παίξιμο αυτό. Τραβήχτηκαν από τον Απρίλη του 2019 μέχρι τον Δεκέμβρη του 2020.

Και γιατί δεν μας το λες (Γ. Κατσαρού)
Και γιατί δεν μας το λες. Ένα αδέσποτο ρεμπέτικο της ξενιτιάς βασισμένο στην εκτέλεση του Γιώργου Κατσαρού με την τεχνική της "τσιμπιτής"¨κιθάρας. Κούρδισμα: Ντο# Ματζόρε (Ντο#-Σολ#-Ντο#-Μι#-Σολ#-Ντο#).

Ο Μπουφετζής (Γ. Μπάτη)

Ο Μπουφετζής του Γιώργου Μπάτη (1935), ή αλλιώς How dry I am του Irving Berlin (1919) ένα τραγούδι για τη "χαρμάνα". Διασκευή για τεχνική με δάχτυλα σε ΦΑ Ραστ και κούρδισμα ΝΤΟ-ΦΑ-ΝΤΟ-ΦΑ-ΛΑ-ΡΕ (από ντουζένια σε καντίνια).

Η Ξανθιά (Μ. Βαμβακάρη)

Η Ξανθιά του Μάρκου Βαμβακάρη, ένα χασάπικο σε Ρε Χουζάμ. Μεταγραφή για λαϊκή κιθάρα σε κούρδισμα Ρε Ματζόρε [ΡΕ-ΛΑ-ΡΕ-ΦΑ#-ΛΑ-ΡΕ] και τεχνική με δάχτυλα.


Ο Κουμαρτζής (Χ. Πιπεράκη)
Ο Κουμαρτζής του Χαρίλαου Πιπεράκη σε μεταγραφή για "τσιμπιτή" κιθάρα. Δρόμος: Σολ Σαμπάχ, Ρυθμός: Καινούριο Ζεϊμπέκικο (9/4), Κούρδισμα: Σολ Μινόρε (ΡΕ-ΣΟΛ-ΡΕ-ΣΟΛ-ΣΙb-ΡΕ).


Μυστήριο Ζεϊμπέκικο (παραδοσιακό)
"Ζεϊμπέκ Χαβασί", "Μυστήριο Ζεϊμπέκικο" ή "Μανταλένα". Μια μελωδία με μικρασιατικές καταβολές που την συναντάμε σε πολλές παραλλαγές, άλλοτε με στίχο και άλλοτε οργανικά. Η δικιά μου εκτέλεση πλησιάζει μάλλον αυτή του Γιάννη Χαλκιά (Τζακ Γκρέγκορυ). Ρε Ράστ, ζεϊμπέκικο υπό τη συνοδεία του Σπύρου (του καναρινιού που φαίνεται πίσω).


Ο Αντώνης ο βαρκάρης (Περιστέρη)
Ο Αντώνης ο βαρκάρης, ένα χασάπικο του Σπύρου Περιστέρη μεταγραφή για κλασσική κιθάρα. Τονικά είμαστε σε λα αρμονικό μινόρε, λίγο πιο χαμηλά όμως όλες οι χορδές, όπως είναι η εκτέλεση του Μάρκου Βαμβακάρη δηλαδή.


Μας πήγαν εξορία (Γ. Κατσαρού)
"Μας πήγαν εξορία" ή "Βάρκα γιαλό", εδώ σε στίχους του Γιώργου Κατσαρού και την τεχνική της "τσιμπητής κιθάρας". Ρυθμός: μπαγιό (4/4), δρόμος: ρε ματζόρε.


Η φωνή του αργιλέ (Β. Παπάζογλου)
"Η φωνή του αργιλέ" ή "Πέντε χρόνια δικασμένος", ένας καρσιλαμάς το Βαγγέλη Παπάζογλου, για τεχνική με δάχτυλα, σε Μι Χιτζάζ. Το κούρδισμα που σκαρφίστηκα είναι ΜΙ-ΛΑ-ΡΕ-ΜΙ-ΣΙ-ΜΙ (από ντουζένια σε καντίνια). Η λογική που ακολουθώ είναι να έχω τρεις χορδές (τις πάνω) για τη συνοδεία και τρεις χορδές (τις κάτω) για τη μελωδία.


Ο Πινόκλης (Δ. Ζάττα)
Ένα παλιό Ζεϊμπέκικο της Αμερικής, του Δημοσθένη Ζάττα. Διασκευή σε μι μινόρε για τεχνική με δάχτυλα.

https://www.facebook.com/Kotsos210
http://fonografitzides.blogspot.com/
https://www.youtube.com/user/kotsos210
https://www.facebook.com/fonografitzides
https://www.facebook.com/groups/rebetikasalonica/

Τρίτη 26 Μαΐου 2020

Για τον Γιώργο Τσαλαμπούνη

        Θυμάμαι που σε έβλεπα να πηγαίνεις με τα πόδια μέχρι τη σχολή και έλεγα μέσα μου "τη ατομάρα παίζει να είναι ο τύπος, με τη μαλούγκα του να ανεμίζει, ρε φίλε, και πάει ποδαράτος τόσο δρόμο..." Ώσπου σύντομα γνωριστήκαμε στον "Κακαβά" και είχαμε κάτι τέλειες ουζοσυζητήσεις στην Άρτα. Η Φωτογραφία είναι από κάποιο μαγαζί νομίζω στην Γερακινή που ήρθα να σ' ακούσω. Λίγα χρόνια αφού χαθήκαμε από τη σχολή και σε πέτυχα Πολύγυρο... Καλό Παράδεισο φίλε!!

Κώτσος