Τρίτη 19 Ιουνίου 2012

Συνέντευξη Στέλιου “Σαλβαδόρ” Παπαϊωάννου


Με αφορμή τη συναυλία που πρόκειται να δώσουν τα ''Μωρά στη φωτιά'' το Σάββατο 7 Ιουλίου στο θέατρο Γαβαλιώτισσας στην Έδεσσα , ο Στέλιος  “Σαλβαδόρ” Παπαϊωάννου παραχωρεί συνέντευξη στον Σταύρο Μπογδάνη.

1.ΠΩΣ ΒΛΕΠΕΙΣ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΡΟΚ ΣΚΗΝΗ , ΑΓΓΛΟΦΩΝΗ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΟΦΩΝΗ , ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΠΟΙΕΣ ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΕ ΠΑΛΙΟΤΕΡΑ; 

Στέλιος Σαλβαδόρ: Είναι πιο καταξιωμένο είδος πλέον η ροκ μουσική στην Ελλάδα, τη δεκαετία του 80, είχες να αντιμετωπίσεις και τις παλιότερες γενιές , που αντιμετώπιζαν το ροκ σαν κάτι ξενόφερτο και επικίνδυνο γενικά , το οποίο το ασκούσαν κάτι περίεργοι τύποι και απευθυνόταν σε κάποιους άλλους επίσης περίεργους... Τώρα έχει δημιουργηθεί μια παράδοση εδώ και τριάντα χρόνια , έχουμε δείξει τα δείγματα γραφής μας όσοι ασχολούμαστε μ΄ αυτό το χώρο, τα είδη μουσικής και οι εκπρόσωποί τους, δεν είναι τόσο περιχαρακωμένα και για να το πούμε και με κοινωνιολογικούς όρους, παλιά αποτελούσαμε μειονότητα και τώρα «κινδυνεύουμε» να γίνουμε η κυρίαρχη ομάδα. Η αλήθεια είναι πάντως ότι εξακολουθεί το κοινό που παρακολουθεί το συγκρότημα, να είναι ένα συγκεκριμένο κοινό , με συγκεκριμένες απαιτήσεις .

2. ΑΓΑΠΗΜΕΝΕΣ ΣΟΥ ΜΠΑΝΤΕΣ ΤΩΡΑ ΚΑΙ ΑΓΑΠΗΜΕΝΕΣ ΜΠΑΝΤΕΣ ΑΠΟ ΠΑΛΙΑ;
Στέλιος Σαλβαδόρ: Όλοι οι εκπρόσωποι του punk και new wave μου άρεσαν και παίζαμε τραγούδια τους τον πρώτο καιρό στις συναυλίες(Ramones,Clash,Cure,Joy Division,Julian Cope,Shriekback,Violent Femmes, Dead Kennedys κλπ.)πάρα πολλοί. Τώρα τελευταία ακούω περισσότερο jazz και funk και παλιά eighties(Psychedelic Furs, John Cale κλπ.)

3. ΕΠΙΡΡΟΕΣ ΠΟΥ ΕΙΧΑΤΕ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΠΟΥ ΓΡΑΦΑΤΕ ΤΟΝ 1ο ΔΙΣΚΟ ;ΚΑΙ ΓΙΑΤΙ Η ΑΠΟΧΗ ΗΤΑΝ ΜΕΓΑΛΗ ΜΕΓΑΛΗ ΜΕΧΡΙ ΤΟΝ 2ο;
Στέλιος Σαλβαδόρ: Οι επιρροές είναι σύμφωνες με τα ακούσματα που σου ανέφερα πρίν , όσο για την αποχή , είναι συνάρτηση του «ρίσκου» που είχαμε πάρει με το πρώτο μας εγχείρημα να κάνουμε κάτι καινούργιο και ρηξικέλευθο, που από μερικούς θεωρήθηκε «αδόκιμο» μουσικά, από άλλους «απειλητικό» γιατί ήταν αρκετά πρωτοποριακό, χωρίς να χάνει όμως κι απ΄ την εμπορική του αξία, επίσης, συνάρτηση της δικής μου άρνησης μέσα από το είδος αυτό της μουσικής που διάλεξα, ένα είδος που υμνεί την ανεξαρτησία, την αξιοπρέπεια, την κριτική στα κακώς κείμενα , εγώ προσωπικά να γίνω ένα είδος πιονιού της μουσικής βιομηχανίας, που απλά γράφει τραγουδάκια και κάποιοι άλλοι πρέπει να τα εκμεταλλεύονται και μαζί μ΄ αυτά να εκμεταλλεύονται και μένα. Σ΄ όλα αυτά, πρόσθεσε το ότι ενώ εγώ είχα έτοιμα τα τραγούδια του δεύτερου δίσκου, απ΄ το καλοκαίρι του 1988(Αδρεναλίνη,Φωλιά του Κούκου, Σαλονίκη , Άνθρωπος ελέφαντας, Θεατρίνοι Μ.Α.,Γυναίκα κλπ.) για όλους τους παραπάνω λόγους , αναγκάστηκα να δουλεύω δέκα χρόνια μισθωτός σε χειρωνακτική εργασία , γιατί εγώ δεν προέρχομαι από οικογένεια που έστειλε τον κανακάρη της στο ωδείο και υποχρεωμένος καθώς ήταν γι αυτό, μετά, έπρεπε να ασχοληθεί οπωσδήποτε και με την underground μουσική για να μην τον πεί κανείς, αργόσχολο. Εγώ έπρεπε να βγάζω το ψωμί μου μόνος μου και δεν είμαι απ΄ αυτούς που επειδή έχουν «ταπεινή καταγωγή» έπρεπε να κάνουν και κλεψιές και απατεωνιές για να κάνω τη χάρη του μεγάλου αφεντικού και να βγάζω δίσκους άνευ όρων. Πρόσθεσε σ΄ αυτά κι ένα μεγάλο οικογενειακό πρόβλημα υγείας που συνδέεται άμεσα με το γκρούπ , αλλά δε θέλω να επεκταθώ περισσότερο σ΄αυτό και μια δυο «ατυχίες» στην επιλογή συνεργατών που μας έδωσαν και μια πισώπλατη μαχαιριά να πάμε ακόμα παρακάτω με απίστευτο ψυχολογικό κόστος για μας, γιατί έπρεπε κάποιοι να τελειώνουν μια και καλή με μας, γιατί δεν ήμασταν και καμιά εύκολη περίπτωση γι αυτούς, «ο θάνατός σου η ζωή μου δηλαδή» , και κάνε εσύ το λογαριασμό. Εγώ σε όλη αυτή τη σαπίλα, γύρισα την πλάτη, επέλεξα να ακολουθήσω συμπεριφορές και πρακτικές που πρέπει να χρησιμοποιεί ένας άνθρωπος ,απέναντι σε ανθρώπους και όχι με τους νόμους της ζούγκλας, έτσι ήταν αναμενόμενο να καθυστερήσουμε για να μην πω, να είχαμε χαθεί για πάντα.

4.ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΧΕΙ ΣΥΜΒΕΙ ΜΕ ΤΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ «ΑΔΡΕΝΑΛΙΝΗ» ΚΑΙ «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»;
Στέλιος Σαλβαδόρ:Tα τραγούδια αυτά ήταν δικά μου (όπως όλα όσα έχω κυκλοφορήσει με τα Μωρά στη Φωτιά), τα είχα γράψει το χειμώνα του 1988 μαζί με άλλα (Βαβυλωνία, Φωλιά του Κούκου, Θεατρίνοι,Γυναίκα κ.λ.π.) ήταν αυτά που φυσιολογικά έπρεπε να κυκλοφορούνε από το 1990, και το 1992 είχαμε φτάσει πολύ κοντά σε συμφωνία για ηχογράφηση και κυκλοφορία ,που ως γνωστό τελικά δεν έγινε από μας και μάλιστα χωρίς δική μου άδεια και χωρίς να το γνωρίζω κάν.

Εγώ τα άκουσα ηχογραφημένα και έπεσα απ΄ τα σύννεφα. Βέβαια έχουν περάσει χρόνια, όλα αυτά δεν αμφισβητούνται από κανέναν, εγώ αξιώθηκα να τα ηχογραφήσω στην αρχική τους μορφή και να αποκαταστήσω την πατρότητα των τραγουδιών αυτών.

5.ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΣΟΥ ΕΧΕΙ ΜΕΙΝΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΕΠΟΧΗ..ΟΤΑΝ ΞΕΚΙΝΟΥΣΑΤΕ ..ΜΙΑ ΩΡΑΙΑ ΑΝΑΜΝΗΣΗ…ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΣΟΥ ΕΧΕΙ ΜΕΙΝΕΙ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ
Στέλιος Σαλβαδόρ: Τον αδελφό μου Γιώργο Παπαϊωάννου ,χωρίς καμιά μουσική παιδεία, δεκαέξι χρονών να του νοικιάζω τύμπανα και σε δεκαπέντε μέρες να είναι έτοιμος και να παίζουμε σε συναυλία. Επίσης θυμάμαι μια συναυλία μας στη Θεσσαλονίκη τον Ιούλιο του 1995, στο ανοικτό θέατρο του Δήμου Συκεών, που ο κόσμος σε άρνηση των φημών περί διαλύσεως του συγκροτήματος που εξυπηρετούσαν κάποιους , κατέκλυσε το Ανοικτό θέατρο σε μια φοβερή συναυλία με προσέλευση τριών χιλιάδων ατόμων.

6.ΥΠΑΡΧΕΙ KATI ΣΤΑ ΣΚΑΡΙΑ;ΚΑΤΙ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ;
Στέλιος Σαλβαδόρ: Όχι δεν υπάρχει κάτι ολοκληρωμένο, προς το παρόν.

7.ΠΩΣ ΝΙΩΘΕΙΣ ΠΟΥ ΣΤΙΣ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ ΣΑΣ ΒΛΕΠΕΙΣ ΚΟΣΜΟ ΑΠΟ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΗΛΙΚΙΕΣ;ΑΤΟΜΑ 18-20 ΧΡΟΝΩΝ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΙΧΑΝ ΓΕΝΝΗΘΕΙ ΚΑΝ ΟΤΑΝ ΒΓΑΛΑΤΕ ΤΟΝ 1Ο ΔΙΣΚΟ ΞΕΡΟΥΝ ΟΛΑ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΑΠ΄ ΕΞΩ.
Στέλιος Σαλβαδόρ: Είναι πολύ συγκινητικό.Είναι μια απ΄ τις ευλογίες αυτής της δουλειάς που κάνουμε.

8.ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΑ ΜΩΡΑ ΕΧΕΙΣ ΚΑΝΕΙ ΑΛΛΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ;ΚΑΠΟΙΟ PROJECT ;ΠΑΛΙΟΤΕΡΑ Η ΤΩΡΑ;
Στέλιος Σαλβαδόρ:Όχι δεν έχω κάνει άλλο project αλλά έχουν περάσει τόσο πολλοί μουσικοί από τα Μωρά στη Φωτιά και είμαι κι εγώ τόσο ανοιχτός στις αλλαγές , που δεν επαναπαύεται ποτέ αυτό το γκρούπ, σε μία συνταγή.

9.Ο ΣΤΙΧΟΣ ΣΟΥ ΓΕΝΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟΠΟΙΗΜΕΝΟΣ…ΠΩΣ ΒΛΕΠΕΙΣ ΓΕΝΙΚΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ;
Στέλιος Σαλβαδόρ:Eίναι μια καλή ευκαιρία νε εκφράσει επιτέλους ο κόσμος τον τρόπο που θέλει να ζήσει, ανεπηρέαστος από την προπαγάνδα των Μ.Μ.Ε. και από το δέλεαρ της πληρωμένης σιωπής, που μας οδήγησε να ζούμε σε μια ζούγκλα και όχι σε κοινωνία που αρμόζει σε ανθρώπους. Ελπίζω να μας αφήσουν να το εκφράσουμε και να μη χρησιμοποιήσουν παλιομοδίτικες πρακτικές , ξυπνώντας φαντάσματα του παρελθόντος, να φαγωθούμε μεταξύ μας και να τους αφήσουμε ανενόχλητους να μας εκμεταλλεύονται. Ψυχραιμία δηλαδή, εγκράτεια και σκέψη.., σκέψη .., σκέψη……

10. ΣΤΗΝ ΕΔΕΣΣΑ ΕΧΕΤΕ ΞΑΝΑΠΑΙΞΕΙ ΠΑΛΙΟΤΕΡΑ;
Στέλιος Σαλβαδόρ: Πρίν πολλά χρόνια σε μια θερινή ντισκοτέκ , πρέπει να ήταν καλοκαίρι του 1985 ή 1986 κι ήταν μια από τις πρώτες μας συναυλίες σαν συγκρότημα, θυμάμαι πως ήταν λίγο έξω απ΄ την πόλη , ήταν κυκλική κι απ΄ έξω μου θύμιζε πιο πολύ σκηνή τσίρκου. Φυσικά δεν θυμάμαι περισσότερα πράγματα… αλλά πρόσφατα μιλώντας με κάποιο φίλο από την Έδεσσα μου είπε πως ήταν σε κείνη τη συναυλία….!!Ουσιαστικά είναι η πρώτη φορά μετά από είκοσι και πλέον χρόνια.

11.Η ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΣΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΗ ΒΕΡΟΙΑ;Η ΜΠΑΝΤΑ ΕΚΕΙ ΕΚΑΝΕ ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΤΗΣ ΒΗΜΑΤΑ;
Στέλιος Σαλβαδόρ:Εκεί στη Βέροια το 1984 επιστρέφοντας από φαντάρος, μαζί με τον αδερφό μου και το Δημήτρη «Μπάννυ» Βασιλειάδη ξεκινήσαμε το συγκρότημα, παίζοντας αγαπημένα μας τραγούδια Stray Cats,Dead Kennedy’s , Cure και για δύο χρόνια το σπίτι είχε γίνει κέντρο διερχομένων μουσικόφιλων και λοιπών, με τον πατέρα μου να ξυπνάει τραγουδώντας Hey Ho Let’s Go Ramones και τη γιαγιά μου να κατεβάζει το γενικό διακόπτη του ρεύματος ,όταν έφτανε στα όριά της μετά τις πολύωρες πρόβες.

12.ΠΟΥ ΖΕΙΣ ΠΛΕΟΝ ;ΚΑΙ ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΑΣΣΧΟΛΙΕΣ ΣΟΥ ΠΕΡΑΝ ΤΩΝ ΜΩΡΩΝ;
Στέλιος Σαλβαδόρ: Ζω στην Κέρκυρα εδώ και πέντε χρόνια και εκτός από την ενασχόλησή μου με το γκρούπ και τη μουσική γενικότερα, μεγαλώνω μια τετράχρονη κόρη.

13.ΑΝ KΡΙΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΜΠΑΝΤΑΣ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΑΣΚΕΥΑΡΑ ΣΤΟ THIRD UNCLE ΕΙΣΑΙ ΦΑΝ ΤΟΥ BRIAN ENO;
Στέλιος:Ο Brian Eno είναι σημαντική μορφή στο χώρο της σύγχρονης μουσικής, είναι μουσικός , θεωρητικός της μουσικής, σπουδαίος παραγωγός σε μεγάλα συγκροτήματα και ουσιαστικά από τους πρώτους δημιουργούς της ambient μουσικής, εμένα όμως ιδιαίτερα μου άρεσε ένας συγκεκριμένος του δίσκος το “801 Live”, απ΄ όπου και κάναμε τη διασκευή του Third Uncle.

14.  ΕΔΩ ΣΤΗΝ ΕΔΕΣΣΑ , ΠΑΝΤΑ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΜΙΑΣ ΚΑΛΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΟΛΑ ΤΑ ΜΑΓΑΖΙΑ ΘΑ ΠΑΙΞΟΥΝ ΜΩΡΑ ΚΑΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΘΑ ΓΟΥΣΤΑΡΕΙ.ΟΛΟΙ ΕΧΟΥΜΕ ΣΥΝΔΕΣΕΙ ΚΑΠΟΙΑ ΣΤΙΓΜΗ ΜΑΣ, ΜΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ ΣΟΥ….ΣΤΕΙΛΕ ΕΝΑ ΜΗΝΥΜΑ ,ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΘΑ ΕΡΘΟΥΝ ΝΑ ΣΑΣ ΔΟΥΝ, ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ 7 ΙΟΥΛΗ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΓΑΒΑΛΙΩΤΙΣΣΑΣ.

14.Στέλιος Σαλβαδόρ.:Tο μήνυμα είναι ότι το γκρούπ βρίσκεται στην πιο καλή του φάση, με μόνη έγνοια πλέον , το πώς θα επικοινωνήσουμε μέσα απ΄ τα τραγούδια μας με τον κόσμο κι ότι θα περάσουμε υπέροχα εκείνη την ημέρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου